O bezbednosti i zdravlju na radu smo govorili u tekstu od 24.02.2021. (https://asconsulting.rs/bezbednost-i-zdravlje-na-radu-standard-iso-450012018/), gde je prikazano da u svetu godišnje oko 2 miliona ljudi izgubi život usled nesreća na radu ili povezanih sa radom. Ova crna statistika se , na žalost, nije promenila, prema podacima ILO (International labor organisation) – Međunarodna organizacija rada, statistika za 2022/2023 govori da godišnje oko 2,3 miliona ljudi izgubi život , čak 340 miliona ljudi biva pogođeno nekim oblicima povreda na radu a 160 miliona ljudi bolestima povezanim sa uslovima rada.
Statistika nije bolja ni kada je Srbija u pitanju, prema Izveštaju o radu za 2022.godinu, Uprave za bezbednost i zdravlje na radu, tokom 2022. godine u Srbiji je došlo do 11 smrtnih i 1127 teških povreda na radu, dok je ukupno (sa lakim povredama) taj broj narastao na (čak!) 12 692.
Šta smo preduzeli kako bi pokušali da poboljšamo trenutno stanje?
Donešen je (nakon 18 godina) novi zakon o bezbednosti i zdravlju na radu (Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu, („Sl. glasnik RS“, br. 35/2023), koji je stupio na snagu 08.05.2023.
Zakonom su definisane oštrije mere, s obzirom da dosadašnje nisu doprinele da bezbednost i zdravlje na radnom mestu budu na zadovoljavajućem nivou.
S obzirom da su se načini rada poslednjih godina značajno promenili (a naročito usled COVIDA 19), zakonodavac prepoznaje novine, pa tako novi zakon definiše i pojmove „rad od kuće“ i „rad na daljinu“ i to kao rad na radnom mestu van prostorija poslodavca, koji se obavlja korišćenjem komunikacionih tehnologija.
Obavljanje visokorizičnih poslova: Poslodavac je dužan da, pre početka izvođenja radova na visini, u dubini, u skučenom prostoru, u prostoru sa potencijalno eksplozivnim atmosferama, na energetskom objektu, pri korišćenju opasne hemijske materije, rad u zonama u kojima je prisutna ozbiljna, neizbežna ili neposredna opasnost ili štetnost koja može da ugrozi zdravlje zaposlenog, obezbedi izdavanje dozvole za rad, pri čemu je dužan da sam utvrdi postupak i način izdavanja predmetne dozvole.
Bezbednost na gradilištu i radilištu: uveden je novi pojam pod nazivom „radilište“ koje se definiše kao prostor na otvorenom u kom se izvode radovi u skladu sa elaboratom o uređenju i izvođenju radova pa se uvodi nova obaveza za poslodavce da izrade eleborat o uređenju gradilišta i radilišta i iste dostave inspekciji rada zajedno sa prijavom početka radova.
Obučavanje zaposlenih za bezbedan i zdrav rad: Poslodavac je dužan da izvrši obuku zaposlenog za bezbedan i zdrav rad, pri čemu predmetnu obuku obavlja teorijski i praktično, u skladu sa programom obuke za bezbedan i zdrav rad koji donosi poslodavac.
Dodatno, Zakon izričito propisuje i obavezu poslodavca da sprovede obuku zaposlenih za pravilno korišćenje lične zaštitne opreme.
Obuke se za visokorizične pozicije moraju obnavljati jednom godišnje, dok za ostala radna mesta jednom u tri godine.
Podizanje nivoa kompetencije za stručna lica koja obavljaju poslove bezbednosti i zdravlja na radu
Umesto lica za bezbednost i zdravlje na radu, sada postoje dve kategorije stručnih lica koja obavljaju poslove bezbednosti i zdravlja na radu:
Kada se angažuje savetnik a kada saradnik?
Kod kompanija koje posluju u visokorizičnim delatnostima (u koje se sada ubrajaju i saobraćaj i skladištenje), naziv lica za bezbednost i zdravlje na radu promenjen je u „savetnik za bezbednost i zdravlje na radu“.
Za delatnosti koje se prema članu 48 ne smatraju visokorizičnim, angažuje se „saradnik za bezbedost i zdravlje na radu“.
Ako za poslove bezbednosti i zdravlja na radu ne može da odredi nekog od svojih zaposlenih koji ispunjava uslove iz člana 48, poslodavac, izuzetno, može da angažuje pravno lice ili preduzetnika koji imaju licencu za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu. U delatnostima iz člana 48. ovog zakona poslodavac koji zapošljava, odnosno radno angažuje od 251 do 500 zaposlenih je dužan da zaključi ugovor o radu sa punim radnim vremenom sa najmanje dva savetnika za bezbednost i zdravlje na radu, a poslodavac koji zapošljava odnosno radno angažuje više od 500 zaposlenih je dužan da zaključi ugovor o radu sa punim radnim vremenom sa najmanje tri savetnika za bezbednost i zdravlje na radu.
Obaveze savetnika za bezbednost i zdravlje na radu sada uključuju i praćenje promena propisa i vršenje usklađivanje akata poslodavca, praćenje standarda i tehničkog napretka u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.
Ovo je značajna pozitivna promena, gde zakonodavac uviđa značaj standarda koji se odnose na bezbednost i zdravlje na radu. Da se podsetimo standarda ISO45001:
ISO 45001:2018 je standard razvijen od strane ISO organizacije za standardizaciju, koji specificira zahteve za sistem menadžmenta zdravljem i bezbednošću na radu i daje smernice za njihovu upotrebu. Ovim je organizacijama omogućeno da obezbede zdravu i sigurnu radnu sredinu prevencijom povreda na radu i profesionalnih oboljenja.
ISO 45001:2018 se može primeniti na bilo koju organizaciju koja želi da uspostavi, implementira i održava OH&S sistem menadžmenta u cilju poboljšanja kontrole rizika vezanih za bezbednost i zdravlje na radu. Može se primeniti u bilo kojoj vrsti organizacije, bez obzira na veličinu ili aktivnost kojom se bavi.
Ovaj standard pomaže organizacijama da dostignu planirane izlaze svog OH&S sistema menadžmenta. U skladu sa OH&S politikom , planirani izlazi ovog sistema menadžmenta podrazumevaju:
•kontinualna poboljšanja OH&S performansi
•ispunjenje zakonskih i drugih zahteva
•dostizanje OH&S ciljeva
Standard donosi zahteve za OH&S sistem menadžmenta sa smernicama za njihovu primenu, kako bi pomogao organizacijama da obezbede zdravo i sigurno radno okruženje, u cilju prevencije povreda na radu i profesionalnih oboljenja. U skladu sa OH&S politikom organizacije, standard pomaže dostizanju OH&S ciljeva, stalnom poboljšanju i poštovanjem zakonskih zahteva vezanim za ovu oblast.
Ako želite da unapredite sistem bezbednosti i zdravlja na radu u Vašoj kompaniji, pravi izbor je implementacija ISO 45001:2018 standarda. Za pomoć oko implementacije se možete obratiti našoj agenciji!!!