Često dolazi do nerazumevanja kada su u pitanju pojmovi „audit kupca“ i „audit dobavljača“. Ukoliko se samo malo promeni terminologija, biće jasnije da su u pitanju dve različite vrste audita: „audit od strane kupaca“ i „provera dobavljača“. Sada je jasno da u prvom slučaju kupac proverava našu kompaniju dok u drugom slučaju mi proveravamo svoje dobavljače.
O auditu od strane kupaca smo govorili u našem tekstu od 21.07.2024. i sve možete pročitati na: https://asconsulting.rs/auditi-kupaca/. Nadamo se da je prvi pojam pojašnjen 😊
Zato, hajde sada da razjasnimo šta je to audit dobavljača 😊
Šta je audit?
Prema definiciji BRC food standarda, audit predstavlja: „Sistematsko ispitivanje radi merenja usklađenosti prakse sa unapred određenim sistemom, kao i da li je sistem efikasno implementiran i pogodan za postizanje ciljeva, a koje sprovode sertifikovana tela“.
Ili, možda još poznatija definicija, prema ISO9001:2018, audit predstavlja „sistematičan, nezavisan i dokumentovan proces za pribavljanje objektivnih dokaza i njegovu objektivnu procenu kako bi se utvrdilo u kojoj meri su ispunjeni kriterijumi audita.“
Šta je audit dobavljača?
Audit dobavljača je provera kojom kompanija utvrđuje sposobnost dobavljača da isporučuje proizvode i/ili usluge prema zahtevima: standarda, industrijiskih regulativa i praksi, zakonskih zahteva, ugovora, internih zahteva kompanije.
Svrha je svakako utvrđivanje neusaglašenosti i propusta u sistemu upravljanja ali u smislu zajedničkog kretanja ka poboljšanjima i izgradnje dobrih partnerskih odnosa.
Zašto ocenjujemo dobavljače?
Svrha ocene dobavljača je:
- Utvrditi sposobnost dobavljača za ostvarenjem zahteva proizvoda
- Utvrditi sposobnost dobavljača za ostvarenjem proizvodnih zahteva (zahteva proizvodnje)
- Održavanje efikasnog sistema upravljanja
Ukratko, svaka kompanija teži ka eliminisanju svih potencijalnih opasnosti za proces/proizvod pa je zato bitno da ima pouzdane dobavljače uz koje se opasnosti po proces/proizvod svode na minimum.
Na koji način se ocenjuju dobavljači?
Načini ocene dobavljača:
- Sopstvena procena novih ili postojećih dobavljača prema uspostavljenoj proceduri i kriterijumima koje kompanija smatra da su njoj relevantni:
- Ocena na osnovu upitnika koje dobavljači popunjavaju
- Sprovođenje audita dobavljača
Na osnovu čega se određuje da li kompanija treba da sprovodi audite dobavljača ili ne?
Na osnovu:
- Zahteva standarda sistema upravljanja koje kompanija primenjuje
- Analize rizika u odnosu na sirovine/materijale/usluge koje kompanija pribavlja od određenog dobavljača
- industrijiskih regulativa i praksi
- zakonskih zahteva
- ugovorom definisanih zahteva
- internih zahteva i procedura kompanije.
Koje vrste audita dobavljača postoje?
- Najavljeni audit: kompaija koja vrši audit i auditirana kompanija dogovaraju unapred datum i vreme sprovođenja provere.
- Nenajavljeni audit: auditirana kompanija nije obaveštena o datumu i vremenu sprovođenja provere
- Desktop audit (online audit): ove vrste audita ne zahtevaju inspekciju lokacije, već se fokusiraju na dokumetaciju i sertifikate dobavljača, kako bi se osiguralo da ostaju ažurni i tačni;
- Audit sistema (system audit): ova vrsta audita podrazumeva preispitivanje sistema kvaliteta dobavljača kako bi se potvrdilo da on ispunjava zahteve organizacije ili industrije. Obično analizira razvoj, dokumentaciju i implementaciju ovih sistema.
- Audit procesa: ova vrsta provere istražuje proces u kome ljudi, materijali i mašine ili oprema rade zajedno da bi proizveli proizvod. Auditor upoređuje ovaj proces i krajnji proizvod sa pisanim procedurama, radnim uputstvima i standardima izrade koji vode proces kreiranja proizvoda.
- Audit proizvoda: ovde se proverava finalni proizvod i njegov izgled, svojstva dimenzije i kontinuitet pre nego što se proizvod pošalje klijentima i potrošačima. Ovakav audit analizira pouzdanost, efektivnost i usklađenost sa zahtevima i proizvoda i procesa njegove izrade.
Šta je sve potrebno da bi se sproveo audit dobavljača?
- Sprovesti analizu rizika: ne znači da se svi dobavljači moraju proveriti putem audita ili: ne znači da se svi dobavljači moraju proveravati istom frekvencijom. Prvi korak za kompaniju je da sprovede analizu opasnosti ( npr.dobavljači sirovina: koja sirovina predstavlja rizik na osnovu: bezbednosti, potencijala za food fraud itd).
- Odrediti kriterijume provere: Prema zahtevima određenog standarda, prema zahtevima kompanije itd.
- Odrediti kompetentnog proverivača (ili tim proverivača): U zavisnosti od kriterijuma provere, kompanija određuje kompetentnog proverivača: to može biti sopstveni zaposleni ili se angažuje eksterno stručno lice.
- Napraviti plan provere: izrada rasporeda provere, dodela zadataka članovima tima, priprema upitnika/lek listi za proveru.
- Sprovođenje provere: online ili onsite
- Predstavljanje nalaza provere auditiranoj kompaniji.
I zapamtite: audit ne treba predstavljati sredstvo prinude, kazne ili pretnje: audit treba da predstavlja priliku za poboljšanja kako proveravanoj, tako i kompaniji koja proverava.
Ako su Vam potrebni kompetentni proverivači za sprovođenje stručnih i objektivnih provera dobavljača, možete se obratiti našoj Agenciji za pomoć!!!