Često se postavlja pitanje čemu služi standardizacija i koji su njeni benefiti za kompaniju i društvo uopšte. Jedan od benefita, možda i najznačajniji je, da se proširenjem kulture implementacije sistema upravljanja (bilo kvalitetom, bezbednošću na radu, bezbednosti hrane itd) dobilo kako na kvalitetu i/ili bezbednosti proizvoda, tako i podizanju svesti potrošača o kvalitetu i bezbednosti proizvoda i/ili usluga. Pošto se kvalitet i bezbednost proizvoda danas podrazumevaju, idemo korak dalje ka pozitivnim promenama koje se tiču socijalne odgovornosti kompanija.
Društvena odgovornost se može pojasniti kao potreba da kompanije pored toga što će raditi na uvećanju svoga poslovanja (prihoda), moraju raditi na način koji će koristiti društvu: društveno odgovorne kompanije treba da poštuju dobrobit svojih zaposlenih i društvene zajednice, kroz poštovanje zakonodavstva vezanog za zaštitu zaposlenih i životne sredine, uz istovremeno smanjenje negatvnih uticaja na njih.
Iako se o društvenoj odgovornosti kompanija sve više govori poslednjih 40 godina, to nije nova tema: ideja da kompanije imaju društvenu odgovornost se javlja još početkom 19.veka. Danas se ova tema razvija kroz korporativnu društvenu odgovornost (CSR) a kompanijama se približava kroz standarde i vodiče koji se koriste za ispunjavanje standarda „odgovorne” kompanije.
Predstavićemo neke od najprimenjivijih.
ISO 26000: SMERNICE ZA DRUŠTVENU ODGOVORNOST
Međunarodna organizacija za standardizaciju je razvila standard ISO 26000 – smernice u vezi sa društvenom odgovornošću, koji pomaže organizacijama koje žele da deluju na društveno odgovoran način. Ovo nije standard sistema menadžmenta i nije predviđen za sertifikaciju: standard daje smernice a ne zahteve kompanijama koje žele biti društveno odgovorne.
Osnovne teme i odgovornosti definisane standardom kojima bi organizacija trebala da se bavi:
1. organizaciono upravljanje: „Efikasno upravljanje treba da se zasniva na inkorporiranju principa društvene odgovornosti u donošenje i sprovođenje odluka. Ovi principi su odgovornost, transparentnost, etičko ponašanje,poštovanje interesa zainteresovanih strana, poštovanje vladavine prava, poštovanje međunarodnih normi ponašanja i poštovanje ljudskih prava“ (ISO26000:2010 standard);
2. ljudska prava:osnovna odgovornost organizacije je da poštuje ljudska prava a odgovornost je identifikacija i sprečavanje potencijalnog kršenja tih prava koje potiče iz sopstvenih aktivnosti;
3. radne prakse: zaposlenje i unapređenje radnika, disciplinski i žačbeni postupci, prekid zaposlenja, obuke zaposlenih, bezbednost i zdravlje;
4. životna sredina: aktivnosti organizacije uvek imaju uticaja na životnu sredinu a usvajanjem politika i principa zaštite životne sredine, organizacija sprečava direktne i indirektne ekonomske, socijalne, zdravstvene implikacije njihovih odluka i aktivnosti na životnu sredinu.
5. poštene poslovne prakse: etičko ponašanje u poslovanju organizacije sa drugim organizacijama.
6. pitanja potrošača: „Pitanja potrošača u vezi sa društvenom odgovornošću odnose se, između ostalog, na poštene marketinške prakse,zaštita zdravlja i bezbednosti, održiva potrošnja, rešavanje sporova i obeštećenje, podaci i privatnost zaštita, pristup osnovnim proizvodima i uslugama, rešavanje potreba ugroženih i ugroženih potrošači i obrazovanje“ (ISO26000:2010);
7. uključivanje i razvoj zajednice: organizacija treba sebe smatrati delom društvene zajednice i kao takva prepoznati i poštovati prava članova zajednice da donose odluke u interesu zajednice.
BRC ETHICAL TRADE STANDARD
BRC (British Retail Consortium) je udruženje britanskih trgovačkih lanaca koje je razvilo BRC grup standarda od kojih je svakako najpoznatiji i najprimenjiviji BRC Food ali tu su i BRC – Packaging and packaging materials, BRC – Consumer Products i BRC – Storage and Distribution. Kao udruženje retailera, BRC ima tu prednost dobijanja feedback-a direktno od kupaca i konzumenata tako da se uočio trend porasta svesti (poslednjih 10 godina) u vezi pitanja socijalne odgovornosti kompanija: gde se podrazumeva da je proizvod bezbedan i odgovarajućeg kvaliteta ali se pored toga od kompanija očekuje i socijalno odgovorno ponašanje.
Shodno tome, BRCGS je dao rešenje kompanijama, razvijanjem standarda BRC Ethical Trade and Responsible Sourcing koji je preoznat od strane SSCI-The Supplement Safety & Compliance Initiative (organizacija koja predstavlja ekvivalent GFSI, čine je retaileri i proizvođači iz oblasti hrane a daje kriterijume koje standardi moraju ispuniti kako bi bili prepoznati od strane inicijative).
BRC Ethical Trade and Responsible Sourcing prati strukturu BRC standarda i može se primenjivati samostalno ili se integrisati sa ostalim BRC standardima. Zahtevi standarda:
SMETA – Sedex metodologija sprovođenja audita socijalne odgovornosti
SEDEX je jedna od vodećih svetskih organizacija iz oblasti socijalne odgovornosti koja predstavlja udruženje organizacija iz svih oblasti industrije i pruža alate i usluge koji pomažu kompanijama da posluju odgovorno i održivo, kako bi se zaštitili zaposleni na etički način. Platforma je dizajnirana tako da omogući korisnicima da jedan audit bude dovoljan da se zadovolje zahtevi mnoštva klijenata. Kako bi koristile platformu, kompanije se moraju registrovati kao članovi Sedex-a i time imaju mogućnost da direktno objavljuju svoje izveštaje sa provera kako bi bili dostupni svim članovima Sedex-a.
SMETA (Sedex Members Ethical Trade Audit) je najčešće korišćena metodologija ocenjivanja na svetskom nivou za realizaciju socijalnih audita. SMETA procena se zasniva na proveri usaglašenosti sa zahtevima vezanim za radne odnose, zdravlje i bezbednost na radu, životnu sredinu i poslovnu etiku. Poziva se na okvir standarda ljudskih prava, Osnovni kodeks Etičke trgovinske inicijative (ETI), lokalni zakon, kao i dodatne elemente. SMETA se može koristiti da proverite svoje dobavljače ali i da dobavljači provere vašu organizaciju u pogledu poštovanja pitanja vezanih za socijalnu odgovornost.
Preko 40 000 SMETA audita se postavlja na na SEDEX platformu svake godine.
SMETA metodologija obuhvata dva tipa provere:
-2 pillars: obuhvata radne odnose i bezbednost i zdravlje na radu;
-4 pillars: obuhvata radne odnose , bezbednost i zdravlje na radu, poslovnu etiku i zaštitu životne sredine.
BSCI – metodologija socijalnih audita
BSCI (Business Social Compliance Initiative) je sada amfori BSCI i pruža kompanijama metodologiju i procenu uslova na radnom mestu u celom globalnom lancu snabdevanja. Ne organizuje same revizije, već obezbeđuje mrežu spoljnih akreditovanih, iskusnih i nezavisnih revizorskih kompanija. BSCI platforma je dizajnirana tako da omogući korisnicima jednu tačku za sve informacije o performansama lanca snabdevanja.
BSCI revizija pomaže kompaniji u praćenju svog lanca snabdevanja kako bi se garantovalo da svi dobavljači tretiraju radnike etički.
Amfori Business Social Compliance Program BSCI je poslovna inicijativa koja pomaže organizacijama da ispune svoje obaveze za poboljšanje uslova rada u globalnom lancu snabdevanja. Organizacije koje su usaglašene sa BSCI-em se udružuju pod jednim kodeksom ponašanja, koji im pomaže u njihovim pokušajima da izgrade etički lanac snabdevanja tako što im obezbeđuje sistem orijentisan na razvoj koji je primenljiv na sve industrije. Međunarodne konvencije koje se citiraju u BSCI Kodeksu ponašanja uključuju Univerzalnu deklaraciju o ljudskim pravima, Dečja prava i poslovne principe, Vodeće principe UN-a za poslovanje i ljudska prava i Smernice OECD-a.
Udruženje za spoljnu trgovinu (FTA) uspostavilo je BSCI standard 2003. godine. Cilj usvajanja ovog standarda bio je promovisanje doslednosti i okupljanje organizacija koje žele da poboljšaju svoju društvenu usklađenost i unaprede kompaniju. BSCI prati zahteve koji se odnose na: slobodu udruženja, pravo na kolektivno pregovaranje, zabranu diskriminacije, kompenzaciju, radno vreme, bezbednost i zdravlje na radu, zabranu dečijeg rada.
UKOLIKO IMATE ZAHTEVE KLIJENATA ZA SOCIJALNIM AUDITIMA ILI ŽELITE DA SPROVEDETE SOCIJALNE AUDITE SVOJIM DOBAVLJAČIMA, MOŽETE SE OBRATITI NAŠOJ AGENCIJI KOJA NUDI POMOĆ U VIDU KONSULTACIJA, OBUKA ILI OBAVLJANJA SAMIH PROVERA !!!