Zar već nova verzija?! Mislim da je ovo najčešća reakcija kada se pomene izlazak verzije 8 IFS Food standarda, pošto se većina kompanija tek 2022.godine susreće sa auditima prema važećoj verziji 7. Šta je razlog ove, po mišljenju većine korisnika, brze izmene? IFS nam objašnjava razloge:
Prilagođavanje standarda novom Codex Alimentariusu
Prilagođavanje standarda predstojećem ISO22003-2
Preispitivanje sistema bodovanja, naročito B ocene
Povratne informacije od zainteresovanih strana
Promene na tržištu
Očekuje se da će u Junu 2022. nova ček lista verzije 8 biti finalizovana a nakon toga će IFS objaviti dalje korake
Koje izmene možemo očekivati u verziji 8?
Pridavanje još većeg značaja pristupu zasnovanom na proizvodima i procesima („product and process approach“), a s ciljem prikupljanja reprezentativnog uzorka proizvoda i procesa kako bi se dobile što bliže informacije o lokaciji proizvodnje i proizvodima sa lokacije;
U slučaju da se na lokaciji pokreću proizvodne operacije, IFS preporučuje da se inicijalni audit izvrši minimalno 3 meseca nakon pokretanja istih;
Prema trenutno dostupnoj draft verziji, izmene koje možemo očekivati se tiču:
U slučaju vanrednih situacija, u kojima je sertifikovana lokacija dužna da obavesti sertifikacionu kuću u roku od 3 radna dana (poput opoziva, devijacija od strane državnih organa itd), sertifikaciono telo je dužno da o istom obavesti IFS Management Gmbh u roku od 3 radna dana od datuma prijema informacije od strane kompanije a u roku od 10 radnih dana i uzrok i analizu situacije;
Jasnije je opisano definisanje obima (scope) sertifikacije, gde standard naglašava da je zabranjeno korišćenje reči: skladištenje, transport, razvoj, distribucija;
IFS audit se uvek mora sprovoditi na lokaciji (nije dozvoljena potpuna on-line verzija) ali se u slučaju specifičnih okolnosti dozvoljava sprovođenje „IFS split audit“-a, gde se prvo sprovodi „on-site“ audit a zatim „remote“ audit;
Ostaje obavezna opcija nenajavljenih provera koje se sprovode minimalno jednom u trogodišnjem ciklusu a počevši od 2021.godine kada se ciklus računa: tokom nenajavljene provere se uobičajeno 30min nakon ulaska auditora na lokaciju, počinje sa obilaskom lokacije; u slučaju da kompanija odbije ulazak auditoru na nenajavljenu proveru, IFS sertifikat se povlači max 2 radna dana nakon audita
SCORING SYSTEM:
Rekli bismo da se vraćamo na staro vezano za devijaciju B, ali ne u potpunosti:
Kod KO zahteva, scoring sistem sada izgleda ovako:
REZULTAT
OBJAŠNJENJE
DODELJENI BODOVI
A
Potpuna usaglašenost
20 poena
KO (B)-devijacija
Manji deo zahteva nije implementiran, koji nema uticaja na bezbednost, legalitet i zahteve kupaca
0 poena
C (devijacija)
Deo zahteva se sprovodi
Nije moguća „C“ ocena
D (= KO –neusaglašenost)
Zahtev se ne sprovodi
Oduzima se 50% mogućeg ukupnog iznosa poena => nije moguća dodela sertifikata
Dok ocena zahteva koji nisu KO izgleda ovako:
REZULTAT
OBJAŠNJENJE
DODELJENI BODOVI
A
Potpuna usaglašenost
20 poena
B
Skoro potpuna usaglašenost
15 poena
C (devijacija)
Mali deo zahteva se sprovodi
5 poena
D (devijacija)
Zahtev se ne sprovodi
-20 poena
A ŠTA KAŽE ČEK LISTA?
Očekivano, kod korporativne politike je jedan od obaveznih elemenata sada i pitanje autentičnosti (food fraud) kao i održivosti (sustainability); Kod ciljeva je definisano minimum elemenata za koje se očekuje da će biti uključeni (poput politike, odgovornosti, obuka, pitanja bezbednosti proizvoda);
Preispitivanje od strane rukovodstva, kao i sprovođenje inspekcija na lokaciji se moraju obavljati minimalno jednom u 12 meseci, ili u slučaju ozbiljnijih promena;
Poglavlje 2 tradicionalno prati HACCP korake i principe ali se kod identifikacije nameravane upotrebe proizvoda sada naglašava i identifikacija konzumenata; Zahteva se validacija HACCP planova nakon bilo kakvih modifikacija koje mogu uticati na bezbednost proizvoda;
U poglavlju 3 koje se odnosi na ljudske resurse, imamo sitnije izmene/dodatke, poput toga da pravila lične higijene moraju uključiti bilo koje vrste cigareta, lažne nokte i trepavice, pokrivanje povreda vodootpornim flasterima u boji, obaveznih obuka vezanih za temu food frauda;
Poglavlje 4 nam donosi izmenu vezanu za KO zahtev broj 4 a koji se do sada odnosio na recepte/formule. U verziji 8 je ovaj KO zahtev deo pod poglavlja „ugovori sa kupcima“ i odnosi se na poštovanje ugovora sa kupcima koji se tiču:
Recepta (uključujući i karakteristike sirovina)
Procesa
Tehnoloških zahteva
Planova testiranja i praćenja
Pakovanja
Obeležavanja
Očekivano, zahtev 4.2.2.1. iz verzije 7 (KO broj 4) je izbrisan.
Akcenat se stavlja na pitanja autentičnosti tako da poglavlje koje se odnosi na nabavku sada nosi naziv “Nabavka i ublažavanje prevara u vezi sa hranom”, gde se procedura nabavke sada fokusira na sve potencijalne rizike ali i nabavku u vanrednim situacijama (zahtev koji srećemo u standardu FSSC22000 ver 5.1);
Ispravnost deklaracija sada više ne bi trebalo da predstavlja problem, pošto se kao zahtev standarda uvodi obavezna provera i dokumentovanje, minimalno na početku i kraju proizvodnje, kao i prilikom izmene proizvoda;
U planovima čišćenja i dezinfekcije se ide detaljnije pa smo sada obavezni da navedemo vremenski interval predviđenih operacija kao i kod postojanja CIP čišćenja kriterijume (ukoliko je to primenjivo);
Kod održavanja je obavezno u planove preventivnog održavanja uključiti sve proizvodne i skladišne prostorije ali i obezbediti bezbednost, legalitet i autentičnost proizvoda tokom I nakon održavanja;
Poglavlje 6-food defence sada postaje deo poglavlja 4, tačnije dolazi na 4.21., tako da se standard sada sastoji iz 5 poglavlja;
Analize sada postaju jasnije, jer se standardom zahteva da sami planovi uključe sirovine, polu-proizvode, gotove proizvode, ambalažu i jasne kriterijume za monitoring životne sredine (environmental monitoring); Provera internih rezultata akreditovanim metodama se mora sprovoditi minimum godišnje;
Izmena se dešava i kod KO zahteva broj 9, koji sada obuhvata opoziv, povlačenje, incidente i potencijalne vanredne situacije koje mogu uticati na bezbednost, kvalitet, autentičnost i legalitet proizvoda, pa je neophodno jasno definisati proceduru (definisanje odgovornosti, obuke odgovornih osoba, process donošenja odluka);
Izmene zatvaramo procedurom za upravljanje devijacijama, neusaglašenostima, korekcijama i korektivnim akcijama, gde standard zahteva od korisnika zatvaranje neusaglašenosti na način sprečavanja ponovne pojave istih, što zahteva analizu uzroka neusaglašenosti minimalno za devijacije koje se odnose na kvalitet, legalitet, bezbednos, autentičnost proizvoda ali i devijacije koje su se ponovile.
Iz ovog kratkog pregleda osnovnih izmena se može zaključiti da standard ide ka novoj verziji kako bi nejasnoće koje su uočene u prethodnim verzijama bile jasnije ali i kako bi se akcenat stavio na teme koje o kojima se puno govori ali kod kojih se broj incidenata, na žalost, ne smanjue (food fraud).Dobro je što je ocena B sada jasnija, jer je u verziji 7 gotovo i nemamo (a sve usled nedovoljnog razumevanja šta je zapravo moguće oceniti ocenom B), tako da je opšti utisak da se verzijom 8 dobija poboljšanje u odnosu na verziju 7.
UKOLIKO ŽELITE DA SE UPOZNATE SA ZAHTEVIMA IFS FOOD STANDARDA VERZIJE 8, MOŽETE NAS KONTAKTIRATI I OBEZBEDITI SVOJIM ZAPOSLENIMA PARAVOVREMENE OBUKE !!!