Serija standarda ISO 9000 je zapravo skup međunarodnih dokumenata koji se odnose na obezbeđivanje kvliteta ,donešenih od strane ISO organizacije 1987.godine, da bi se na gotovo svakih pet godina vršile izmene i dopune istih. Cilj im je da pomognu organizacijama u uspostavljanju i pravilnom sprovođenju sistema menadžmenta kvalitetom.
U ovim standardima su dati zahtevi i smernice za projektovanje i ocenjivanje sistema menadžmenta. Serija standarda ISO 9000 se ne odnosi ni na jedan proizvod ili uslugu, niti sadrži zahteve koje moraju ispuniti proizvod ili usluga, tako da se ne mogu kontrolisati proizvod ili usluga u odnosu na standard. U Srbiji je ova serija standarda objavljena od strane Instituta za standardizaciju Srbije i standardi nose oznaku “SRPS” ispred naziva standarda. Seriju čine standardi:
1.ISO 9000 : 2015 – Sistem menadžmenta kvalitetom – osnove i rečnik (SRPS ISO 9000 : 2015)
2.ISO 9001 : 2015 – Sistem menadžmenta kvalitetom – zahtevi (SRPS ISO 9001 : 2015)
3.ISO 9004: 2018 – Preporuke za ostvarivanje održivog uspeha organizacije – pristup preko menadžmenta kvalitetom (SRPS ISO 9004 : 2018)
U standardu ISO 9000 : 2015 se nalazi rečnik i koncept na kome se zasniva ova serija standarda. Dokument je opisnog karaktera, ne sadrži bilo kakve zahteve ali se u njemu nalazi opis osam principa menadžmenta kvalitetom.
Standard ISO 9001 : 2015 sadrži zahteve za sistem menadžmenta kvalitetom i organizacija se proverava i sertifikuje u odnosu na ovaj standard.
U standardu ISO 9004 : 2018 su data uputstva organizacijama za ostvarivanje održivog razvoja putem pristupa menadžmenta kvalitetom. Održivi razvoj organizacija postiže zadovoljavanjem potreba i očekivanja svojih korisnika i drugih zainteresovanih strana tokom dužeg vremenskog perioda. ISO 9004 zahteva od organizacije da ostvari efikasnost I efektivnost u svemu što radi, što ovaj standard čini posvećenijim na sistem menadžmenta kvalitetom u odnosu na ISO 9001 koji zahteva od organizacije da bude efektivna u svemu što radi.
(Efektivnost prema ISO 9000 : mera realizacije planiranih aktivnosti i planiranih rezultata.
Efikasnost prema ISO 9000 : odnos ostvarenih rezultata i upotrebljenih resursa)
Karakteristike standarda serije ISO 9000 :
ISO 9001 standard pripada seriji standarda ISO 9000 i predstavlja međunarodni standard u kome se nalaze zahtevi za sistem menadžmenta kvalitetom (QMS) u organizacijama. Ovo je jedini standard serije ISO 9000 po kome se vrši ocena usaglašenosti QMS-a.
ISO 9001 standard se zasniva na preventivnom pristupu kvalitetu (pristupu zasnovanom na proceni rizika) , koji pokriva širok raspon zahteva koji se odnose na dobavljače, posvećenost rukovodstva kvalitetu, usredsređenost na kupce, kvalitet resursa, kompetencije zaposlenih, planiranje kvaliteta, razvoj proizvoda, preispitivanja itd.
ISO 9001 ne definiše zahteve za proizvode i usluge koje kompanija koristi, već za sistem upravljanja kvalitetom, čijom primenom će kompanija pokazati da njeni proizvodi zadovoljavaju potrebe korisnika ali i da posluje u skladu sa važećom zakonskom regulativom.
Osnovni pristupi ugrađeni u standard sistema menadžmenta kvalitetom
Ovaj međunarodni standard je zasnovan na principima menadžmenta kvalitetom opisanim standardom ISO 9000 i procesnom pristupu prilikom implementacije, primene i poboljšanja sistema menadžmenta kvalitetom.
Procesni pristup
Organizacija , poput ostalih sistema, poseduje određenu strukturu, odn.sastoji se iz većeg broja podsistema.
Podsistem organizacije čini skup međusobno srodnih procesa.
Proces predstavlja svaku aktivnost ili skup aktivnosti koja prima ulazne elemente i pretvara ih u izlazne elemente.
Pošto je organizacioni sistem složen sistem, koji je sastavljen od velikog broja procesa koji su među sobom povezani, da bi organizacija funkcionisala, moraju se identifikovati međusobne veze između ovih procesa.
Prema ISO 9001:2015 (0.3.1.) : Definisanje i upravljanje procesima, kao i njihovo međusobno delovanje tako da se ostvaruju predviđeni rezultati u skladu sa politikom kvaliteta i strateškim usmerenjem organizacije predstavlja procesni pristup.
Prema ISO 9000 (tačka 2.4), cilj ove serije međunarodnih standarda je podsticanje usvajanja procesnog pristupa u menadžmentu organizacijom.
Na slici je prikazan sistem menadžmenta kvalitetom zasnovan na procesnom pristupu. Na slici se može videti da zainteresovane strane imaju značajnu ulogu u obezbeđenju ulaznih elemenata organizacije. Praćenje zadovoljstva zainteresovanih strana zahteva vrednovanje informacija , koje se odnose na zapažanja zainteresovanih strana o tome do koje mere su ispunjene njihove potrebe i očekivanja. Model na slici br. ne prikazuje procese na nivou detalja.Primena procesnog pristupa omogućava razumevanje i ispunjenje zahteva, razmatranje procesa u smislu dodate vrednosti, stalno poboljšanje, efektivno obavljanje procesa.
PDCA ciklus *
Prema ISO 9001:2015 (tačka 0.3.2.), PDCA ciklus (“planiraj-uradi-proveri-deluj”) se može primeniti na sve procese i na sistem menadžmenta u celini. Ciklus se može opisati na sledeći način:
Planiraj: uspostavljanje ciljeva sistema i njegovih procesa, kao i resursa, potrebnih da se dobije rezultat u skladu sa zahtevima korisnika i politikom organizacije
Uradi: primeniti ono što je planirano
Proveri : pratiti i meriti procese, proizvode i usluge u odnosu na politiku, ciljeve i zahteve vezane za proizvod a zatim dati izveštaje o rezultatima
Deluj : preduzeti mere za poboljšanje performansi procesa
* PDCA ciklus (Plan-Do-Check-Act) je definisao Walter Shewart,koji se smatra začetnikom moderne kontrole kvaliteta i utemeljivačem naučnog pristupa u rešavanju problema vezanih za kvalitet.Za široku primenu PDCA ciklusa je zaslužan Edwards Deming, pa se u praksi PDCA ciklus uglavnom naziva Demingov ciklus.Ovaj ciklus se dovodi u vezu sa rešavanjem problema u mnogim oblastima, ne samo u oblasti kvaliteta. Pristup se sastoji iz četiri logička koraka :
Razmišljanje zasnovano na riziku
Osnova za dostizanje efektivnog sistema upravljanja kvalitetom je razmišljanje zasnovano na riziku. Rizik je mera neizvesnosti i kao takav može doneti pozitivne ili negativne efekte. Pozitivna odstupanja koja nastaju pod uticajem rizika dovode do prilika, mada nije obavezno da će svi pozitivni efekti voditi ka prilikama. Razmišljanje zasnovano na riziku pomaže u sprovođenju preventivnih mera, čime se eliminišu potencijalne neusaglašenosti , analiziraju sve neusaglašenosti koje se mogu javiti i preduzimaju akcije kojima se sprečavanjihova ponovna pojava .
Koncept preventivnih mera je predstavljen korišćenjem razmišljanja zasnovanog na riziku. ISO 9001:2015 standard zahteva od organizacije da planira i uspostavi korake kojima će se ustanoviti rizici i prilike.
Ovim je omogućeno uspostavljanje kriterijuma za dostizanje efektivnosti sistema upravljanja kvalitetom, postizanjem poboljšanja i prevencijom negativnih efekata.
Prilike se mogu javiti kao rezultat situacije , povoljne za dostizanje nameravanog rezultata. Akcije za definisanje prilika mogu takođe uključiti razmatranja pridruženih rizika.
Razmišljanje zasnovano na riziku kao koncept postoji i u prethodnoj verziji ISO 9001 standarda (ISO 9001:2008) kroz zahteve za planiranje, preispitivanje i poboljšavanje. Međutim, u novoj verziji, ISO 9001:2015, od organizacije se zahteva da razume svoj kontekst i da utvrdi rizike kao osnovu za planiranje.
AKO VAM JE POTREBNA IMPLEMENTACIJA, OBUKE, INTERNE PROVERE, KONSULTACIJE U VEZI STANDARDA UPRAVLJANJA KVALITETOM, OBRATITE SE NAŠOJ AGENCIJI !!!!