Opoziv proizvoda je situacija od koje svaka kompanija najviše strahuje: pored toga što može naneti velike materijalne troškove, sa sobom povlači i mogućnost ozbiljnog narušavanja statusa brenda. Međutim, to ne mora uvek biti tako. Postoji veliki broj slučajeva, naročito poslednjih godina, kada je opoziv proizvoda iz predostrožnosti i brige prema potencijanom ugrožavanju zdravlja konzumenta, što se svakako prepoznaje kao dobra proizvođačka praksa.
Kroz praksu se najviše može uočiti da se kompanije (s razlogom) nađu u dilemi da li je određena situacija opoziv ili povlačenje, pa ćemo kroz ovaj tekst pokušati da to razjasnimo i ukažemo na korake koje treba preduzeti u realnim situacijama.
Povlačenje ili opoziv?
Opozivi prehrambenih proizvoda su bitan alat koji štiti konzumente od proizvoda opasnih po zdravlje, pa su zato proizvođači i distributeri dužni da imaju uspostavljene efikasne procedure u slučaju povlačenja ili opoziva. Šta je povlačenje a šta opoziv proizvoda?
S obzirom da značenje termina varira u različitim zemljama, pa čak i standardima i vodičima sistema upravljanja bezbednošću hranom, nije čudo da dolazi do zabune u odnosu na ove termine.
Prema EU Regulativi 178/2002 poznatoj kao General Food Law i Direktivi 2001/95/EC, opoziv predstavlja: “predstavlja bilo koju meru kojom se vraća nebezbedan proizvod koji je bio dostupan konzumentima”, dok je povlačenje: “svaka mera koja podrazumeva sprečavanje distribucije, izlaganja i ponude opasnog proizvoda konzumentima”.
Isto značenje pojmova “opoziv” i “povlačenje” je i prema zakonodavstvu Republike Srbije : Zakon o opštoj bezbednosti proizvoda”( „Sl. glasnik RS“, br. 41/2009 i 77/2019).
Sa druge strane, prema FDA (Food and Drug Administration) : “opoziv je uklanjanje hrane sa tržišta koja je u suprotnosti sa propisima američke Uprave za hranu i lekove (FDA), dok je : “povlačenje sa tržišta slučaj kada proizvod ima manji prekršaj koji ne bi bio predmet pravnog postupka FDA. Kompanija uklanja proizvod sa tržišta ili ispravlja prekršaj”.
Šta kažu standardi?
Prema IFS Food standardu ver 7,
BRC Food standard ver 9 definiše:
Sada sve navedeno prilično zbunjuje, zar ne? Koju definiciju prihvatiti kao ispravnu i kako sada razlikovati da li je u pitanju opoziv ili povlačenje proizvoda? Za opoziv je prilično jasno da je to postupak povratka proizvoda koji mogu naškoditi zdravlju konzumenata, dok se u slučaju povlačenja oslanjamo na tumačenja zahteva važeće legislative i/ili standarda koji kompanija primenjuje.
Sada sve navedeno prilično zbunjuje, zar ne? Koju definiciju prihvatiti kao ispravnu i kako sada razlikovati da li je u pitanju opoziv ili povlačenje proizvoda? Za opoziv je prilično jasno da je to postupak povratka proizvoda koji mogu naškoditi zdravlju konzumenata, dok se u slučaju povlačenja oslanjamo na tumačenja zahteva važeće legislative i/ili standarda koji kompanija primenjuje.
Vrste opoziva. Opozivi mogu biti:
Opozivi se takođe mogu posmatrati na nivou:
SPROVOĐENJE POSTUPAKA OPOZIVA I POVLAČENJA PROIZVODA
Kako bi se uspešno sproveo postupak poziva i/ili povlačenja proizvoda, kompanija mora proći kroz sledeće faze:
Obaveštavanje državnih organa
Zakonodavstvom svake države su donate smernice za obveštavanje državnih organa u slučaju opoziva proizvoda. Uporedićemo postupak opoziva u državama članicama Evropske Unije i SAD.
Sva obaveštenja: uključujući tip proizvoda, serije, tip hazarda itd se nalaze na RASFF portalu.
Najčešći uzroci opoziva prehrambenih proizvoda
Najčešći uzroci opoziva prehrambenih proizvoda su:
-tokom 2021. U EU: neodobreni sastojci, toksini/hemikalije, Salmonella
-tokom 2021. u SAD: kontaminirani proizvodi , nepravilne deklaracije, nedeklarisani alergeni
-u periodu 2012-2021. u Australiji: nedeklarisani alergeni, mikrobiološka kontaminacija, strana tela
Iako uvek postoji rizik od narušavanja imidža brenda ili materijalnih troškova prilikom opoziva i/ili povlačenja, nepovratna šteta nastaje u slučaju ugrožavanja zdravlja potrošača.