UPRAVLJANJE KVALITETOM
Da bi se ostvario kvalitet važno je upravljati svim aspektima kvaliteta i kontrolisati ih.
Funkcija upravljanja kvalitetom je deo ukupne funkcije upravljanja organizacijom koji se odnosi na kvalitet i ostvaruje se putem:
· Planiranja kvaliteta ·
· Operativnog upravljanja kvalitetom ·
· Obezbeđenja kavlitetom ·
· Poboljšanja kvaliteta ·
Funkcija upravljanje kvalitetom treba da obuhvati sve aspekte kvaliteta od: oblikovavanja proizvoda (robe ili usluge), tokom njegove proizvodnje i korišćenja u upotrebi.odnosno sve faze aktivnosti iz kruga kvaliteta.
ISO 9001: Serija standarda ISO 9000 je zapravo skup međunarodnih dokumenata koji se odnose na obezbeđivanje kvliteta ,donešenih od strane ISO organizacije 1987.godine, da bi se na gotovo svakih pet godina vršile izmene i dopune istih. Cilj im je da pomognu organizacijama u uspostavljanju i pravilnom sprovođenju sistema menadžmenta kvalitetom.
Seriju čine standardi:
1. ISO 9000 : 2015 – Sistem menadžmenta kvalitetom - osnove i rečnik (SRPS ISO 9000 : 2015)
2. ISO 9001 : 2015 – Sistem menadžmenta kvalitetom – zahtevi (SRPS ISO 9001 : 2015)
3. ISO 9004: 2018 – Preporuke za ostvarivanje održivog uspeha organizacije – pristup preko menadžmenta kvalitetom (SRPS ISO 9004 : 2018)
ISO 9001:2015:
High level structure –HLS – osnovni elementi standarda ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000, ISO 45001 itd. su isti što omogućava lakšu integraciju različitih sistema menadžmenta.
Razmišljanje zasnovano na riziku (Osnova za dostizanje efektivnog sistema upravljanja kvalitetom je razmišljanje zasnovano na riziku. Rizik je mera neizvesnosti i kao takav može doneti pozitivne ili negativne efekte. Pozitivna odstupanja koja nastaju pod uticajem rizika dovode do prilika, mada nije obavezno da će svi pozitivni efekti vodoti ka prilikama. Razmišljanje zasnovano na riziku pomaže u sprovođenju preventivnih mera, čime se eliminišu potencijalne neusaglašenosti , analiziraju sve neusaglašenosti koje se mogu javiti i preduzimaju akcije kojima se sprečava njihova ponovna pojava)
Kontekst organizacije - Razmatranje i preispitivanje eksternih i internih činilaca koji mogu uticati na sposobnost organizacije da ostvari svoje ciljeve; definisanje jakih i slabih tačaka organizacije
Razumevanje potreba i očekivanja zainteresovanih strana: u prethodnoj verziji je organizacija bila usmerena na razumevanje zahteva korisnika a sada se uzimaju u obzir sve zainteresovane strane.
Sistem menadžmenta kvalitetom i njegovi procesi : u novoj verziji su dodati novi zahtevi:
da se organizacija mora baviti rizicima vezanim za procese
da mora utvrditi kriterijume i metode merenja i praćenja performansi
dodeljivanje odgovornosti i ovlašćenja za procese (obaveza imenovanja “vlasnika procesa” -ekspert u organizaciji koji najbolje poznaje proces)
Liderstvo - Najviše rukovodstvo mora pokazati svoju posvećenost u odnosu na sistem menadžmenta kvalitetom, ispunjenjem osnovnih zahteva koji omogućavaju implementaciju, održavanje i poboljšanje sistema.
Dokumentovane informacije: umesto termina “dokumentovana procedura” i “zapis” u verziji 2015 se koristi termin “dokumentovane informacije”.
Resursi za praćenje i merenje: termin “resursi” menja termin “oprema.
Koristi za organizaciju od primene ISO 14001 standarda su višestruke:
Unapređenje internih procesa kompanije (smanjenje količine otpada, smanjenje troškova nabavke, povećanje produktivnosti)
Inoviranje poslovnih procesa
Ulazak na nova tržišta
Utvrđivanje vizije dugoročnog razvoja organizacije
Dokumentovano praćenje realizacije posla
Poboljšani odnosi između vlasnika/rukovodstva i zaposlenih kroz otvorene komunikacije o problemima
Bolje razumevanje potreba i očekivanja kupaca i ostalih zainteresovanih strana