U našem tekstu od 15.04.2021. govorili smo o generalnim zahtevima koje GFSI prepoznati standardi postavljaju kompanijama koje se bave uslugama transporta i skladištenja.
Potsetimo se zašto je neophodno ispuniti zahteve vezane za bezbednost proizvoda tokom skladištenja i distribucije? Kako bi se zadržao kvalitet i bezbednost proizvoda i opravdalo poverenje konzumenata, zaštitio brend ali i ispunili zakonski zahtevi tokom celog lanca snabdevanja. Naime, i pored toga što se sve više pažnje posvećuje održavanju kvaliteta i bezbednosti proizvoda i dalje se beleži veliki broj opoziva proizvoda, od kojih je deo svakako usled neadekvatnih uslova skladištenja i transporta. Kako bi se održao specificirani kvalitet proizvoda od proizvođača do korisnika, neophodno je osigurati poštovanje postavljenih zahteva kroz ceo lanac snabdevanja. Tako da se i u GFSI prepoznatim šemama poput BRC-a i IFS-a javljaju zahtevi da pružaoci usluga skladištenja i transporta moraju ispunjavati GFSI zahteve, bilo kroz sertifikaciju nekom od GFSI prepoznatih šema za logističke aktivnosti ili ugovorom definisanih uslova koji opet moraju pokriti navedene zahteve standarda.
IFS Logistic standard
IFS Logistic standard je razvijen od strane udruženja nemačkih i francuskih ritejlera s ciljem da se redukuje broj audita dobavljača a da ritejleri i proizvođači imaju transparentnost nad celokupnim lancem snabdevanja. Standard je primenjiv za sve vrste transporta: kamioni, vozovi, brodovi i ostalo, kao i za uslove kontrolisane temperature ili ambijentalno stabilnih proizvoda. Standard je primenjiv kako za prehrambene tako i za neprehrambene proizvode.
IFS Logistic verzija 3
U Decembru 2023. je publikovana dugo očekivana verzija 3 IFS Logistic standarda u kojoj nas očekuju značajne izmene:
Iako je vreme trajanja audita na lokaciji povećano na obaveznih 50% od ukupnog vremena trajanja audita još kod food verzije 7, IFS Logistic nije do sada pratio te izmene. Sa verzijom 3, IFS Logistic standarda je zahtevano vreme obilaska lokacije min 50% od ukupnog vremena trajanja audita. Ipak, ovde imamo izuzetak (kod fooda to nije slučaj), gde se vreme obilaska lokacije može smanjiti na 1/3 trajanja audita, ukoliko je vreme IFS Logistic audita 6 časova;
Uveden je novi opseg (scope) koji se odnosi na hranu za životinje i takođe još dve logističke usluge: jednostavno sortiranje voća i povrća i etiketiranje;
Opseg (scope) je proširen i pojašnjen i u delu kratkoročnog skladištenja i isključenja
Uključene su partly (delimično) outsourced process-i: deo logističkih usluga koje se mogu obavljati van lokacije od strane trećih lica ali i sestrinskih kompanija u okviru iste grupe;
Ocena B se vraća kao devijacija (prethodno je bila „point of attention“ – tačka pažnje)
Slično kao i u food verziji, uveden je „star status“ koji se odnosi na nenajavljene provere
Standard je usklađen sa novom verzijom Codex Alimentariusa
Ako se osvrnemo na zahteve standarda, novine bi bile sledeće:
Kultura bezbednosti proizvoda – sada i zvanično kao zahtev kroz politiku i ciljeve kompanije a zatim i preispitivanje od strane rukovodstva
Zahtev 1.2.4. koji specificira obaveštavanje sertifikacionog tela u roku od 3 radna dana od strane sertifikovane kompanije u slučaju povlaćenja/opoziva, promene imena kompanije, sedišta itd.
Poglavlje koje se odnosi na upravljanje bezbednošću proizvoda je usklađeno sa novom verzijom Codex Alimentariusa
Prostorije za zaposlene kod food opsega sada zahtevaju da se mesta za pranje ruku pozicioniraju što bliže ulazu u područja u kojima se rukuje hranom
Značajne izmene u KO zahtevima:
Zahtevi su pojačani kod kriterijuma za odobrenje isporučilaca (pouzdanost, posedovanje sertifikata, sprovođenje audita dobavljača itd);
Novi set zahteva koji se odnosi na delimično outsource procese
Kod testiranja sledljivosti obavezan je i mass-balance test
Novo poglavlje (5.5.) koje se odnosi na Praćenje kontrole količine (za usluge prerade kao što je etiketiranje i/ili jednostavno sortiranje voća i povrća namenjenog krajnjem potrošaču)
Auditi prema verziji 3 su mogući od 01.06.2024. a obavezni od 01.12.2024.
Čini se da imamo dosta promena?! Kako biste se lakše usaglasili sa njima, javite se našoj Agenciji za konsultacije i obuke!!!