U poslednjem periodu, gotovo svake sedmice (ako ne i češće) mogu se pročitati objave u medijima poput:
„ Serija ajvara „XX“ povlači se sa tržišta zbog mogućeg prisustva stranog tela saopštila je Kompanija A.“
„Obaveštavamo kupce i potrošače da za proizvod „YY“ kokošja pašteta , serije xxxxx, s rokom upotrebe xxxxx., sprovodimo opoziv proizvoda na tržištu A zbog mogućnosti pojave naduvenih doza“.
„Kupce i potrošače obaveštavamo da za sledeće proizvode…..sprovodimo opoziv proizvoda zbog mogućnosti prisustva stranog tela“.
S razlogom ne navodimo podatke o proizvodima i kompanijama jer nam cilj nije osuda ili kritika već analiza samog postupka opoziva sa aspekta standarda bezbednosti hrane.
Da li je hrana koju jedemo bezbedna?
Dakle, s razlogom čujemo gotovo svakodnevno isto pitanje: šta se dešava kada se tako često objavljuju opozivi proizvoda i to brendova kojima kupci veruju? Da li je hrana koju jedemo bezbedna?
Ne možemo da tvrdimo da je sve što se nalazi na tržištu zdravstveno ispravno, ali sa velikom sigurnošću možemo konstatovati, da je većina proizvoda zaista bezbedna za upotrebu.
Čime se može potvrditi ovo mišljenje?
Evo kratke analize stanja: Činjenica je da je poslednjih godina, usled povećanih zahteva kupaca za implementacijom i primenom GFSI prepoznatih standarda, veliki broj proizvođača hrane implementirao neki od ovih standarda. Sama implementacija ne znači mnogo: jasno vam je da se uvođenjem pravila ne postiže ništa ukoliko se ista i ne primenjuju. Ali, tu je sistem koji osigurava da će kompanije koje su sertifikovane, zaista i primenjivati zahteve standarda. Reč je o integrity proverama!
Šta je zapravo Integrity program?
Integrity programom se osigurava kvalitet GFSI standarda odn.procesa sertifikacije i to:
Programom se osigurava poštovanje pravila standarda i onemogućava sticanje konkurentske prednosti na tržištu učesnika u sertifikaciji.
Dakle, vlasnik standarda kontroliše i rad auditora i sertifikacionih tela, ali i primenu zahteva standarda (van audita) od strane sertifikovanih kompanija.
Kako nam sve ovo pruža sigurnost da je hrana koju jedemo bezbedna?
Kompanije koje primenjuju zahteve GFSI prepoznatih standarda imaju ozbiljne sisteme kontrole, od prijema sirovine do izlaska gotovog proizvoda. Ovi sistemi kontrole svode na minimum mogućnost da se u prodaji nađe zdravstveno nebezbedan proizvod.
Takođe, s obzirom na veliku konkurenciju na tržištu, malo je verovatno da će i ostale kompanije (one koje nemaju sertifikovan GFSI prepoznat standard) bezbednost proizvoda prepustiti slučaju.
S obzirom da je proizvodnja živa stvar, svakako je verovatno da se i pored svih mera kontrole desi greška: poput prisustva stranog tela, naduvenosti ambalaže, plesni…. svakako se ovo ne bi pustilo u kompaniji da je uočeno na vreme, niz faktora utiče na ova dešavanja nakon izlaska proizvoda iz kompanije.
Na kraju, da li jedemo bezbednu hranu, uprkos čestim opozivima?
Hrana koju jedemo je u većini slučajeva bezbedna, s tim što se potrošač mora obavestiti o kanalima snabdevanja odn.mestima kupovine samih proizvoda: svakako je kontrola proizvoda ozbiljnija u slučaju kompanija koje su sertifikovane nekim od GFSI prepoznatih standarda, kao i u objektima prodaje hrane koji iste te standarde i zahtevaju.
I na kraju, nama opozivi govore da su kompanije koje ih objavljuju odgovorne prema svojim konzumentima, da i nakon isporuke brinu o potencijalnim opasnostima po svoje proizvode i ugrožavanju zdravlja konzumenta.
Složićete se da nije lako bilo kojoj kompaniji da se suoči sa mogućim posledicama opoziva (mediji, kupci itd) tako da upravo opziv i suočavanje sa problemom javno, govori o ozbiljnosti same kompanije.
A šta Vi mislite o tome? Pišite nam, podelićemo utiske u nekom od sledećih tekstova 😊
Naša Agencija Vam može pomoći u implementaciji zahteva GFSI standarda vezanih za opoziv, obukama na ovu temu, kao i samim procedurama u slučaju da dođete u situaciju da opoziv treba da sprovedete. Javite nam se!!!