Često dolazi do nerazumevanja kada su u pitanju pojmovi „audit kupca“ i „audit dobavljača“. Ukoliko se samo malo promeni terminologija, biće jasnije da su u pitanju dve različite vrste audita: „audit od strane kupaca“ i „provera dobavljača“. Sada je jasno da u prvom slučaju kupac proverava našu kompaniju dok u drugom slučaju mi proveravamo svoje dobavljače.
O auditu od strane kupaca smo govorili u našem tekstu od 21.07.2024. i sve možete pročitati na: https://asconsulting.rs/auditi-kupaca/. Nadamo se da je prvi pojam pojašnjen 😊
Zato, hajde sada da razjasnimo šta je to audit dobavljača 😊
Šta je audit?
Prema definiciji BRC food standarda, audit predstavlja: „Sistematsko ispitivanje radi merenja usklađenosti prakse sa unapred određenim sistemom, kao i da li je sistem efikasno implementiran i pogodan za postizanje ciljeva, a koje sprovode sertifikovana tela“.
Ili, možda još poznatija definicija, prema ISO9001:2018, audit predstavlja „sistematičan, nezavisan i dokumentovan proces za pribavljanje objektivnih dokaza i njegovu objektivnu procenu kako bi se utvrdilo u kojoj meri su ispunjeni kriterijumi audita.“
Šta je audit dobavljača?
Audit dobavljača je provera kojom kompanija utvrđuje sposobnost dobavljača da isporučuje proizvode i/ili usluge prema zahtevima: standarda, industrijiskih regulativa i praksi, zakonskih zahteva, ugovora, internih zahteva kompanije.
Svrha je svakako utvrđivanje neusaglašenosti i propusta u sistemu upravljanja ali u smislu zajedničkog kretanja ka poboljšanjima i izgradnje dobrih partnerskih odnosa.
Zašto ocenjujemo dobavljače?
Svrha ocene dobavljača je:
Utvrditi sposobnost dobavljača za ostvarenjem zahteva proizvoda
Utvrditi sposobnost dobavljača za ostvarenjem proizvodnih zahteva (zahteva proizvodnje)
Održavanje efikasnog sistema upravljanja
Ukratko, svaka kompanija teži ka eliminisanju svih potencijalnih opasnosti za proces/proizvod pa je zato bitno da ima pouzdane dobavljače uz koje se opasnosti po proces/proizvod svode na minimum.
Na koji način se ocenjuju dobavljači?
Načini ocene dobavljača:
Sopstvena procena novih ili postojećih dobavljača prema uspostavljenoj proceduri i kriterijumima koje kompanija smatra da su njoj relevantni:
Ocena na osnovu upitnika koje dobavljači popunjavaju
Sprovođenje audita dobavljača
Na osnovu čega se određuje da li kompanija treba da sprovodi audite dobavljača ili ne?
Na osnovu:
Zahteva standarda sistema upravljanja koje kompanija primenjuje
Analize rizika u odnosu na sirovine/materijale/usluge koje kompanija pribavlja od određenog dobavljača
industrijiskih regulativa i praksi
zakonskih zahteva
ugovorom definisanih zahteva
internih zahteva i procedura kompanije.
Koje vrste audita dobavljača postoje?
Najavljeni audit: kompaija koja vrši audit i auditirana kompanija dogovaraju unapred datum i vreme sprovođenja provere.
Nenajavljeni audit: auditirana kompanija nije obaveštena o datumu i vremenu sprovođenja provere
Desktop audit (online audit): ove vrste audita ne zahtevaju inspekciju lokacije, već se fokusiraju na dokumetaciju i sertifikate dobavljača, kako bi se osiguralo da ostaju ažurni i tačni;
Audit sistema (system audit): ova vrsta audita podrazumeva preispitivanje sistema kvaliteta dobavljača kako bi se potvrdilo da on ispunjava zahteve organizacije ili industrije. Obično analizira razvoj, dokumentaciju i implementaciju ovih sistema.
Audit procesa: ova vrsta provere istražuje proces u kome ljudi, materijali i mašine ili oprema rade zajedno da bi proizveli proizvod. Auditor upoređuje ovaj proces i krajnji proizvod sa pisanim procedurama, radnim uputstvima i standardima izrade koji vode proces kreiranja proizvoda.
Audit proizvoda: ovde se proverava finalni proizvod i njegov izgled, svojstva dimenzije i kontinuitet pre nego što se proizvod pošalje klijentima i potrošačima. Ovakav audit analizira pouzdanost, efektivnost i usklađenost sa zahtevima i proizvoda i procesa njegove izrade.
Šta je sve potrebno da bi se sproveo audit dobavljača?
Sprovesti analizu rizika: ne znači da se svi dobavljači moraju proveriti putem audita ili: ne znači da se svi dobavljači moraju proveravati istom frekvencijom. Prvi korak za kompaniju je da sprovede analizu opasnosti ( npr.dobavljači sirovina: koja sirovina predstavlja rizik na osnovu: bezbednosti, potencijala za food fraud itd).
Odrediti kriterijume provere: Prema zahtevima određenog standarda, prema zahtevima kompanije itd.
Odrediti kompetentnog proverivača (ili tim proverivača): U zavisnosti od kriterijuma provere, kompanija određuje kompetentnog proverivača: to može biti sopstveni zaposleni ili se angažuje eksterno stručno lice.
Napraviti plan provere: izrada rasporeda provere, dodela zadataka članovima tima, priprema upitnika/lek listi za proveru.
I zapamtite: audit ne treba predstavljati sredstvo prinude, kazne ili pretnje: audit treba da predstavlja priliku za poboljšanja kako proveravanoj, tako i kompaniji koja proverava.
Ako su Vam potrebni kompetentni proverivači za sprovođenje stručnih i objektivnih provera dobavljača, možete se obratiti našoj Agenciji za pomoć!!!