Da bismo dobili proizvod koji je odgovarajućeg kvaliteta ali i najpre zdravstveno bezbedan, pored adekvatnih sirovina i ambalaže, neophodno je i mnogo drugih značajnih činilaca kojima kroz ovaj blog posvećujemo pažnju.
Jedna od najvažnijih oblasti u proizvodnji hrane je upravljanje opremom koja se koristi u operacijama i procesima. Pored toga što nam kvarovi i zastoji mogu uzrokovati značajne finansijske gubitke, oprema, ukoliko nije adekvatna, može i zdravstveno ugroziti proizvode.
Zato ćemo proći kroz zahteve food standarda koji se odnose na upravljanje opremom i održavanje i pojasniti detalje koji umeju da izazovu nedoumice.
Zašto u food standardima govorimo uopšte o procesnoj opremi?
Procesna oprema je u direktnom dodiru sa sirovinama i/ili proizvodom, tako da postoji potencijalna opasnost po bezbednost proizvoda i to od: delova opreme koji se mogu naći u proizvodu, prelaska konstituenata (teških metala) sa opreme na proizvod, prodiranja ulja, maziva, lubrikanata u proizvod i mnogo ostalih potencijalnih opasnosti.
Odakle početi?
Od analize opasnosti. Koje su to potencijalne opasnosti koje mogu poticati od opreme: metalni delovi, materijali koji ne smeju biti u dodiru sa hranom, oštećenja, curenja ulja i tečnosti, žice, spojevi itd. U kojoj fazi procesa imamo potencijalne opasnosti od opreme? Koje su to preventivne mere koje kompanija sprovodi?
Koji su zahtevi food standarda u vezi sa opremom?
Oprema mora biti adekvatno projektovana i predviđena za nameravanu upotrebu. Pre puštanja u rad, nova oprema mora biti validirana kako bismo pokazali usklađenost sa bezbednošću hrane, kvalitetom proizvoda, legalnošću, autentičnošću , kao i zahtevima kupaca.
Moraju postojati zahtevi o usklađenosti za svu opremu i pribor koji mogu uticati na proizvode (u vidu deklaracija o usaglašenosti, tehničkih specifikacija itd.).
Sva oprema mora biti u takvom stanju da ne ugrožava bezbednost i kvalitet proizvoda (ima li pukotina ili delova koji nedostaju; da li se ljušte boja ili lak; ima li delova koji mogu upasti u proizvod; kako se nadgledaju zaptivke i šavovi; u kakvom su stanju transportne trake u dodiru sa otvorenim proizvodom; u kakvom su stanju cevi i creva: grube površine, oštećenja itd.).
Koji su zahtevi food standarda u vezi sa održavanjem opreme?
Plan preventivnog održavanja: kompanija mora imati dokumentovan, implementiran i održavan plan preventivnog održavanja koji će pokrivati svu kritičnu opremu (uključujući transportne i skladišne prostorije) kako bi se osigurala bezbednost hrane, kvalitet proizvoda i zakonitost. Zašto preventivno održavanje: kako bi se sprečile potencijalne opasnosti po bezbednsot, kvalitet, autentičnost hrane ali i kvarovi i zastoji u proizvodnji;
Tokom popravki i održavanja a zatim i nakon ovih operacija, pažnja se fokusira na osiguranje bezbednosti proizvoda; vode se zapisi o svim vrstama intervencija (kako ste osigurali da su nakon popravki svi delovi vraćeni na svoje mesto; da li nedostaju delovi ili ih ima previše; da li je oprema proverena pre odobrenja; da li su radne površine očišćene nakon aktivnosti održavanja itd);
Šta mislite o lepljivim trakama? 😊 Privremene popravke će se izvršiti kako bi se izbeglo ugrožavanje bezbednosti hrane i kvaliteta proizvoda. Takav rad treba dokumentovati i odrediti kratkoročni rok za otklanjanje problema. Dakle, lepljive trake svakako nisu rešenje i predstavljaju dodatnu opasnost po bezbednost proizvoda.
U slučaju da angažujete spoljnog pružaoca usluge, sve zahteve standarda morate definisati kroz ugovor.
U slučaju da imate nejasnoća u vezi zahteva koji se odnose na održavanje i opremu, obratite se za pomoć našoj Agenciji!!!